نگاه انتقادي به مصاحبه امام جمعه طالقان درباره روستاي ايستا - 2

 





 


نگاه ژورناليستي يک خبرگزاري به يک سوژه بحث برانگيز


 


اسماعيل آل احمد


(البرزپژوه و مدرس حوزه علميه)


 


جناب دکتر عسکري! سلام عليکم. بر من فرض است نکاتي پيرامون مصاحبه حجت الاسلام و المسلمين حسيني امام جمعه محترم شهرستان طالقان تقديم کنم. در روز قدس دو سه سال پيش، وقتي براي خوش و بش با ايشان به نزدشان رفتم يکي از هم ولايتي هاي عزيزم با شور و هيجان به ايشان اعتراض کرد که اين ترک آبادي ها مثل اسراييل دارند عمل مي کنند. اول کمي زمين مي گيرند بعد کل طالقان را تصاحب خواهند کرد. آقاي حسيني خيلي جدي به ايشان گفتند که اولاً حواست باشد که اينان مسلمانند نه صهيونيست. ثانياً من از رئيس ثبت اسناد و املاک طالقان پرسيده ام و ايشان گفتند که اينها سند دارند که اين جاها را خريده اند و هيچ کار خلافي مرتکب نشده اند. ما بايد جلوي کساني را بگيريم که بي حساب و کتاب دارند همه املاک طالقان را به تباهي مي کشند. سخنان حاج آقاي حسيني مثل آبي روي آتش، آن بنده خدا را آرام کرد. ديگر اين که حاج آقاي حسيني مردي در نهايت مهرباني و سعه صدرند و من يقين دارم که آن روحيه مدارا و رواداري که بايد در يک مسوول مسلمان باشد در ايشان هست و از اين بابت نبايد نگران بود. مصاحبه فوق را هم بايد نگاه ژورناليستي يک خبرگزاري به يک سوژه بحث برانگيز دانست نه بيشتر. بر اساس آن نبايد تمام شخصيت اين سيد مهربان را تحليل کرد.


با احترام - 1399/6/6


_______________________________


 



 


تحليل دکتر ابراهيم جعفري درباره مصاحبه امام جمعه طالقان درباره روستاي ايستاي طالقان 


اشاره: به درخواست بنده، آقاي داوود اسدي (فعال فرهنگي و رومه نگار) متن مصاحبه آقاي سيد فضل الله حسيني (امام جمعه محترم طالقان) و مجموعه يادداشت هاي انتقادي گروهي از فعالان فرهنگي و اجتماعي استان البرز در واکنش به اين مصاحبه را خدمت آقاي دکتر ابراهيم جعفري (استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي) فرستادند تا نظر تخصصي ايشان را جويا شويم. چون با توجه به يادداشت آقاي اسماعيل آل احمد (البرزپژوه و مدرس حوزه علميه)، شائبه انعکاس جهت دار و ناقص نظرات امام جمعه محترم از سوي خبرگزاري رسمي حوزه علميه مطرح شده است. از استاد جعفري و ديگر دوستان‌ مشارکت کننده در اين گفت وگوي فرهنگي، صميمانه سپاسگزاريم و فعلاً اين بحث را در اينجا خاتمه مي دهيم.


حسين عسکري - 7 شهريور 1399


 


آن را "سودار" و "جهت دار" کرده اند


 


سلام بر جناب آقاي اسدي عزيز، گزارش امام جمعه محترم طالقان را در مورد اهالي روستاي "ايستا" و نظرهاي مطرح شده که بيشتر با انتقاد همراه بود، با دقت مطالعه نمودم. اگرچه بنده در متن آن جامعه حضور ندارم؛ اما در رابطه با اين گزارش از منظر علوم ارتباطات اجتماعي، موارد زير به ذهنم خطور يافت که يادآور مي شوم.


1- امام جمعه محترم طالقان نيت و قصدي براي تفرقه، تحريک و يا ايجاد شبهه نداشته و سعي در آگاه سازي و روشنگري نسبت به بينش و نحوه مواجهه اهالي روستاي "ايستا" با جهان معاصر داشته اند.


2- امام جمعه محترم بر موارد مثبتي مانند ساده زيستي، سخت کوشي، نظم و ابتکار عمل اهالي روستاي "ايستا" مانند جلوگيري از طغيان رودخانه شاهرود (بدون کمک دولت) و. تاکيد ورزيده و نقدهاي ملايمي را در مورد تفکر و عملکردشان به ويژه در مورد آيين هاي مذهبي آنان بيان کرده اند.


3-اما تنظيم کنندگان گزارش، آن را "سودار" و "جهت دار" کرده اند. نشانه روشن آن اين که "ليد گزارش" از طريق برجسته سازي موارد منفي مانند بي عنايتي اهالي روستا به نماز جماعت، ادعيه مندرج در مفاتيح، تعطيلي برخي مناسک مذهبي مانند حج، پاي بندي به اقتصاد بسته و شبه سوسياليستي و. که در مقايسه با موارد مثبت ذکر شده کم رنگ مي باشد، با پيشداوري همراه گشته است. اين رويکرد در تنظيم گزارش برخاسته از اعتقاد به تئوري "گلوله جادويي" يا "نظريه تزريقي" است که در فرآيند ارتباط و اطلاع رساني، منبع خبر را فعال و مخاطب را منفعل فرض مي کند.


4- فراموش نکنيم که مخاطبان رسانه ها در دنياي کنوني از توان بالاي درک و تشخيص برخوردار بوده و در مواجهه با اخبار و گزارش ها مي توانند حقايق را دريابند؛ به ويژه اگر از دانش و سواد رسانه اي برخوردار باشند. بنابراين صاحبنظران بر اين موضوع تاکيد دارند تا آنجا که ممکن است بايد گزارشگران "عيني گرايي" و "بي طرفي" را مبناي تدوين گزارش قرار دهند.


5- تهيه کنندگان گزارش، مُدل آرماني خود از حکمراني را "جامعه تک صدايي" مي دانند که فقط يک خوانش يا يک قرائت بايد بر جامعه حاکم باشد؛ در حالي که "چند صدايي بودن"و "تنوع فرهنگي" مانند "تنوع زيستي" از بالاترين سرمايه هاي يک کشور بوده و ميزان مدارا و شکيبايي در پذيرش گروه هايي که وماً با اکثريت افراد جامعه هم نظر نيستند، از شاخصه هاي "توسعه فرهنگي" به شمار مي رود.


6- بديهي است که مطابق با قواعد دموکراسي و مردم سالاري بايد نگاه اکثريت جامعه در حکمراني لحاظ شود؛ اما اين موضوع منافاتي با به رسميت شناختن حقوق اقليت هاي غير همسو با تفکر حاکم ندارد.


7-اينجانب اعتقاد دارم تضارب افکار و انديشه ها که مصداق عيني آن در گزارش امام جمعه محترم طالقان و منتقدان آن ظهور و بروز يافته، پديده اي مبارک است و مي توان از اين طريق دموکراسي را تمرين کرد. البته جا دارد که در اين راستا " گفت و گو" و آداب آن (به رسميت شناختن طرف مقابل، قبول منطق و استدلال از سوي دوطرف مذاکره، پرهيز از نگاه آمرانه و.) که از اامات جامعه مدني مي باشد، فراگير شود. متاسفانه در کشور ما "گفت و گو" از اعضاي خانواده گرفته تا گروه هاي سياسي و اجتماعي و حتي روشنفکران به دلايل مختلف نهادينه نشده است؛ از اين رو بنده چنين مبادلات فکري را به فال نيک گرفته و اطمينان دارم مردم هوشمند و با درايت آن سامان با تاسي به منش بزرگوارانه و کريمانه پيشگام بزرگ مردم ايران در رواداري و مناعت طبع زنده ياد آيت الله طالقاني با هرگونه سوء استفاده و ايجاد تفرقه مقابله خواهند نمود.


 7 شهريور 1399


 متن کامل مصاحبه امام جمعه طالقان


نگاه انتقادي به مصاحبه امام جمعه طالقان درباره روستاي ايستا - 1


 


- به نقل از کانال البرزپژوهي

https://t.me/alborzology 



مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی و ادامه این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی: امام ,جمعه ,طالقان ,آقاي ,مصاحبه ,محترم ,امام جمعه ,جمعه محترم ,روستاي ايستا ,مصاحبه امام ,محترم طالقان ,جمعه محترم طالقان ,طالقان درباره روستاي ,جمعه طالقان درباره ,درباره روستاي ايستا
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

عکس آقای خامنه ای

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

inten99 حضور و غياب طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه پرشين اسپرت تجارت پلاتين/سلامت پوست مو زيبايي برترين هاي امروزي مجله صنعت 7 توليد کننده انواع جعبه و دستمال کاغذي تبليغاتي ساختمان يووا